Implementera RKR R5: FEM Steg för framgångsrik leasingredovisning i kommuner

2024-12-04

Tiego har genomfört ett webbinarium om erfarenheter från implementation av RKR R5.

Syftet med RKR R5 är att skapa en neutral och jämförbar redovisning, oavsett hur kommuner och regioner väljer att finansiera resursanskaffningen men praxisstudier och andra uppföljningar har visat att praxis är splittrat vad gäller redovisning av leasing- och hyresavtal.

Enligt K3 ska leasetagare i sin koncernredovisning redovisa alla finansiella leasingavtal i balansräkningen, vilket i praktiken inneburit att endast leasing av maskiner och bilar tagits upp. Vad gäller om det ska redovisas som finansiellt eller operationellt styrs av om ”de ekonomiska risker och fördelar som är förknippade med att äga en tillgång i allt väsentligt överförs från leasegivaren till leasetagaren eller inte".

RKR har skrivit in en regel som alla behöver förhålla sig till: Om nuvärdet av minimileaseavgifterna vid leasingperiodens början i allt väsentligt uppgår till tillgångens verkliga värde då ska leasingavtalet alltid redovisas som ett finansiellt avtal. I allt väsentligt definieras som 80% av leasingobjektets verkliga värde vid leasingperiodens början.

Därutöver finansiellt även fler faktorer att beakta som:

  • Om det finns köpoptioner

  • Leasingperioden är hela objektets livslängd

  • Ett specialutförande eller av strategisk betydelse

  • Andra situationer kan förekomma. Konsekvensen av regelverket är ett behov av värdering av fastigheter samt uppskattning av framtida värden. Alternativet är att välja att beräkna nuvärdet med kommunen / regionens marginella låneränta beräknat med hyreskostnader som bas.

Under webbinariet redovisade Tiegos Kevin Hall de fem stegen som rekommenderas för att följa RKR R5 samt delade med sig av en Excel-mall som kan vara värdefull för inventering av hyreskontrakt.

  1. Samla den grundläggande kontraktsinformation

  2. Följ en process för utvärdering med kategorisering av kontrakt och beslut om kontrakten är finansiella eller operationella

  3. Iterera fram den implicita räntan med Excel- eller matematiska formler

  4. Välj strategi när implicit ränta inte kan användas

  5. Analysera de bokföringsmässiga konsekvenserna och skapa bokföringsunderlag

Läs mer om webbinariet här.

Föregående
Föregående

5 år efter införandet av IFRS 16: så funkar ”nya” leasingstandarden

Nästa
Nästa

Upphandling av koncernrapporteringssystem